Musikkterapi

Musikkterapi
Skoleårkr 3500
Semesterkr 1750
Pr månedkr 350 (5 rater pr semester)

Et musikkterapitilbud kan i stor grad tilpasses til den enkeltes behov og interesser, både når det gjelder valg av aktivitet/metode, om man ønsker individuell oppfølging eller gruppetilbud, og hva slags mål man ønsker å orientere seg mot.

Musikkterapeuten jobber med både barn, unge, voksne og eldre som opplever ulike utfordringer knyttet til utvikling og helse. Musikk har en helt unik evne til å motivere, fange oppmerksomhet, invitere til kontakt og deltakelse, og en musikkterapeut tar i bruk musikkens kvaliteter for å nå mål knyttet til helse og livskvalitet. Musikkterapi kan være en trygg ramme for gode opplevelser som fremmer utvikling, læring og endring.

Musikkterapeuten bruker ulike metoder. Det kan være alt fra å synge, spille og øve på sanger man kan og liker godt, improvisasjon, låtskriving og lytting.

Aktuelle mål å jobbe med kan være:
  • Opplevelse av glede og mestring
  • Øke emosjonell og sosial kompetanse
  • Styrke kommunikasjonsevne og språk
  • Utvikle kroppsbevissthet og motorikk
  • Styrke identitet og følelse av tilhørighet
  • Fremme humor og kreativ energi.

Musikkterapeuten kan også fungere som rådgiver/veileder for f.eks. helsepersonell eller lærere som ønsker å bruke tilrettelagt musikalsk aktivitet i sitt arbeid, samt koordinere prosjekter/aktiviteter som omhandler tilrettelagt kunstnerisk aktivitet, f.eks. i lys av et helse/folkehelseperspektiv, og som ledd i målet om et inkluderende kulturliv

Alder:
Alle aldre